Sice mám na svém Favoritu páté dveře z novější verze, takže mohu
odemykat kufr pomocí kličky, ale v případě, kdy jsou dveře zamčeny je
celkem otrava zhasínat motor a obcházet auto s klíčem. Proto jsem se
rozhodl co nejjednodušeji realizovat jejich odemykání (odskok) z místa
řidiče. Původně jsem uvažoval o nákupu servomotorku, ale spousta lidí mí
říkala, že servo za stovku nic moc nevydrží a servo, co by vydrželo už
stálo 200,- , což se mi zdálo vzhledem k ceně celého auta dost.
Jednoho krásného dne jsem narazil na startér ze Š105 (je to totéž jako
ze 120). K tomu, aby jeho vysouvací cívka mohla sloužit pro odemykání kufru je třeba shora
odpájet drátky a demontovat bakelitový kryt, ve kterém je stykač (velké
relé) startéru. Celkem dobře je to popsáno na Morrisonových stránkách Akorát se tam nikdo nezmiňuje o tom, že vinutí jsou v cívce dvě, jedno je slabší, druhé silnější. Slabší vinutí je jedním koncem přibodováno ke kostře, silnější je vyvedeno ven a není (!) spojeno s kostrou (to může být důvod, proč má v tom prvním návodu na otvírání pátých dveří problém s tím, že je to slabé a hlavně mu tam vydrží pojistka 10A). Původně jsou tato vinutí zapojena paralelně a celkový odběr cívky je okolo 30A(!). Pro odemykání kufru bohatě stačí pouze silnější vinutí, jeho odběr je okolo 20A. Proto je třeba jeden konec silnějšího vinutí ukostřit a ke druhému připojit ovládací napětí. Dále je třeba odstranit pružinu a vytvořit doraz kotvy, aby nevypadávala z cívky ven (odpadá u cívky ze š100), toho dosáhneme vyvrtáním díry a vyříznutím závitu (M8 už je moc) do kotvy, je třeba poměrně dlouhý šroub, aby byl zdvih elektromagnetu dostatečný. Z důvodu maximálního zjednodušení jsem nepoužil relé, původně jsem myslel, že bude mít cívka odběr do 10A (to by mělo slabší vinutí) a použil jsem kolébkové tlačítko 16A/250V. Otázkou je, jak dlouho vydrží... | ||||||||||||||||
Nejkratší cesta k získání trvalého napětí 12V vede ke spínací skříňce, na svorce 30 je jeden volný faston, z něj jsem vedl napájení přes pojistku F20A do vypínače a odtud, souběžně s původní kabeláží až k levému (ve směru jízdy) světlu. | ||||||||||||||||
Zde jsou 2 možnosti, jak přivést napájení do pátých dveří, buď pomocí dalšího páru kontaktů, nebo natvrdo vyvrtat díry a použít průchodky. Z důvodu jednoduchosti a spolehlivosti jsem použil druhou variantu, navíc mám novější typ 5. dveří, takže jsem musel vrtat díru jen na straně auta. | ||||||||||||||||
Jedním z hlavních požadavků bylo zachování funkce původního odemykání dveří. Původní klička je se zámkem spojena pomocí pevného táhla, takže v případě, že je zamčeno, nedá se se zámkem nijak pohnout. Proto jsem vyměnil táhlo za lanko, které se může prověsit. Když je elektromagnet v klidu a odemyká se kličkou, prověsí se lanko k elektromagnetu a obráceně, když odemyká elektromagnet, prověsí se lanko ke kličce. | ||||||||||||||||
Lanko jsem použil od přehazovačky z jízdního kola a jako spojky jsem
použil vnitřky z "čokolády".
Z důvodu prodloužení životnosti spínače jsem k cívce zapojil
antiparalelně diodu, která zamezí vzniku oblouku na kontaktech při
odpojování cívky, byla to nějaká starší dioda TESLA v kovovém pouzdru s
matičkou.
Seřízení spočívá pouze v napnutí lanek v klidu a v seřízení délky chodu
elektromagnetu pomocí šroubu, v úplně zatažené poloze by neměl
elektromagnet tahat víc, než klička při největším otočení.
| ||||||||||||||||
Seznam součástek:
Kontakt na autora návodu: Nepeeer@centrum.cz Další možností je použít místo cívky servo motorek na centrální zamykání, návod je publikován na: www.axweb.estranky.cz |